Ara va de llibres –o millor, torna a anar de llibres-, encara que siga d’un
llibre escrit per u. Efectivament, desprès del pelegrinatge típic per les editorials,
els de CCS de Madrid s’han avingut a editar uns materials –que fa temps que
vinc treballant- amb el títol “Ética para
adolescentes”. I val a dir que amb interès sostingut, al llarg de tot el
procés i amb una molt bona “química” amb l’equip directiu i editor, fins al
moment de traure al carrer el llibre i preparar la presentació a València.
Dic que feia temps que
treballava el tema, arran d’una convocatòria del ministeri d’Educació, per a
projectes d’innovació i renovació pedagògica i que jo vaig titular, aleshores,
“La vida moral i la reflexión ética:
propuestas para la ESO”. I és que un tram evolutiu del nostre alumnat, que
em preocupava –i em preocupa- és el de l’educació secundària obligatòria, per
la complexitat del moment –conflictiu i delicat alhora-. I volia contribuir a
la tasca –sovint desagraïda- del professorat, especialment els tutors, que han
de “lidiar” amb aquell col·lectiu de preadolescents i adolescents.
El cas fou que el ministeri em
seleccionà el treball i, juntament amb altres escollits, en publicà un resum,
per donar-los a conèixer. Encara jo estava en actiu a la Inspecció Educativa i
vaig seguir –de jubilat- donant-li voltes al tema i a aquell material, amb el
resultat d’una extensa redacció –tres-centes pàgines- entre les referències
bibliogràfiques i documentals dels dos àmbits referenciats –el món dels valors
i la psicologia dels adolescents- i la col·lecció d’unitats didàctiques
desenvolupades, per treballar aquella proposta, mitjançant una seqüència
metodològica participada –amb els propis alumnes i les seues famílies- i una
referència continuada al món i els esdeveniments del dia a dia. Amb la qual
cosa -pensava jo- es feia avinent i atractiu el projecte i els materials i
suggerent, a l’hora de recercar el compromís dels agents que hi intervenen en
el procés formatiu dels nostres estudiants adolescents.
Dit i fet –que no “pensat i
fet”, doncs vaig dedicar-li un grapat d’hores i més hores- l’edició estava al
carrer i, independentment de transitar pels cercles comercials a l’ús, em
semblava que calia provar de compartir allò amb companys –i malgrat tot “amics”
com diu la dita, no sé si malintencionada- i coneguts, a més de amb la família,
pobres, que esdevenen els acompanyants “obligats” en uns tals affaires. Així que comentant la cosa amb
Vicent Barberà em suggerí –i posà en contacte- de presentar el llibre a
“Biblio-café”, una mena d’establiment a l’estil de les antigues tertúlies
literàries i allà ho muntàrem. Lògicament, havent-me ell aplanat el camí vaig
demanar-li que, una volta posats, em presentara, com així fou, una vegada que
distribuíem les corresponents invitacions, amb la complicitat dels antics
professors de la Universitat i la seua presidenta, Carme Antolín, que s’implicà
i acudí –i intervingué, clar- en el col·loqui de la presentació.
Al respecte, com tothom sap –i
els psicòlegs evolutius ho documenten a abastament-, en arribar al moment
cronològic en què ens trobem els jubilats, les compensacions afectives depassen
-de lluny- altres gratificacions materials o intel·lectuals. I, així, trobar-me
el “dia de autos” acompanyat de bona
cosa de companys –antics i actuals-, d’amics i, fins i tot, de “desconeguts”
–que havien portat els coneguts-, em compensà de sobres, les llargues hores de
dedicació al tema i la -de segur modesta i en tot cas hipotètica- compensació econòmica
de la distribució del llibre. I com que l’estructura de la disposició de
l’espai –horitzontal i en taules i cadires de café- ho afavoria, els assistents
hi participaren amb comoditat i confiança, en un ambient relaxat i afectuós,
cosa que em gratificà doblement.
Encara vaig deixar “caure” –en
referir-me a la materialització de la seua aplicació a l’aula o en altres
ambients formatius-, la meua disponibilitat per acompanyar-ho i col·laborar en fer
el seguiment d’una tal experiència. Fins i tot tinc “embastades” unes notes,
per afavorir la implicació dels agents –els propis adolescents, els seus tutors
i professors, els pares i mares, els monitors o “scouters” etc.- i avaluar la posada en marxa d’aquells materials,
doncs és ací on rau l’èxit d’aquell projecte.
I final de la “crònica”, perquè
referenciar totes les intervencions –tant llargues com afectuoses- de bona part
dels assistents – i assistentes!- i les respostes, amb els aclariments requerits
i l’agraïment subsegüent de l’autor, requeriria quasi bé tornar a escriure un
nou llibre i això –de moment- no em trobe en cor de fer-ho.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada