Arran de l’escàndol Gürtel –un escàndol de
proporcions gegantines, per més que alguns s’entesten en dissimular-ho i,
lamentablement, no és l’únic-, sembla obligat reflexionar a l’entorn de com la
política hauria de correspondre’s amb l’ètica o com l’ètica hauria d’estar a la
base de l’exercici de la política.
Perquè és de tots conegut que l’ètica fa referència
–fins i tot alguns la identifiquen- a la moral i els bons costums, mentre que
la política apareix com la dedicació a la vida pública o la gestió dels
assumptes que afecten a la ciutadania. Una i altra –ètica i política- no sempre
van de la mà, però, i, en massa ocasions, alguns polítics ni tan sols superen
el llistó del que es pot anomenar “ètica mínima”. Perquè la moralitat
–l’exercici diari de l’ètica- no és només una qüestió relegada a l’àmbit personal
o privat, sinó que presenta una dimensió social consistent i, per tant,
política. Entesa la política com la forma de governar-se la societat,
participadament, democràticament, al servei de la ciutadania i, per tant, èticament.
És a dir, de forma moralment presentable.
Els fets,
però, –alguns fets al menys- dels què són protagonistes els nostres polítics
–alguns dels nostres polítics- sembla que van en sentit contrari: el “tot val”
per aconseguir el poder i el despotisme –i altres martingales, com la
manipulació i la mentida- per conservar-lo, una vegada aconseguit, semblen guiar
la intencionalitat i les pràctiques de més d’un. Y és que, a l’“eròtica” del
poder, sol afegir-se -entre els objectius “polítics” d’alguns- la pretensió de
fer-se ric: omplir-se les butxaques, vaja, i aprofitar el pas per la política
per “forrarse” –Zaplana dixit-.
Efectivament, el que un ciutadà d’a peu espera dels seus
governants és, a més d’una mínima preparació per a l’exercici de les
responsabilitats públiques, un grau de moralitat
contrastable. Lamentablement, en més d’una ocasió, està absent una i l’altra: els
episodis de corrupció urbanística, les prevaricacions, els suborns, les
malversacions i complicitats inconfessables, que cada dia apareixen als media –i dels què els “populars”
valencians” (!) n’és un pèssim exemple- esdevé esfereïdor; evidenciant que
alguns polítics fan de titelles –o capitostos-, al servei de trames de dubtosa
catadura ètica. I no es l’únic (mal) exemple: en la costa o en el interior, en
la política municipal, autonòmica o estatal -i europea i fins i tot mundial-,
la falta de respecte pels principis i valors, que hauria de ser el referent de l’exercici
públic del poder, comença a ser norma habitual de conducta.
Per això i a més del “correctiu” de les urnes –no tan
contundent com caldria, lamentablement-, on la ciutadania ha de deixar sentir
la seua veu, amb claredat, suggerim no la creació d’una escola de polítics
–como la hi ha de jutges i altres-, però sí la incorporació de determinats paràmetres, per al “reclutament” de la
classe política, el seu entrenament previ a l’exercici de l’activitat pública,
la confecció de programes electorals creïbles, la seua publicitació en campanya
i la seua aplicació fins a les últimes conseqüències, si es guanyen les
eleccions. O la seua defensa -com alternativa de govern, en l’oposició- si es
perden. Vegem alguns d’aquells paràmetres, en forma de decàleg:
1) Fer política és una cosa molt important i no serveix
qualsevol persona, encara menys si s’opta per la política, davant la manca d’èxit
en la vida professional.
2) A la preparació específica hi ha que afegir, necessàriament,
un cert grau d’il·lusió: ni gestors estrictes ni militants utòpics.
3) El servei a la “cosa pública”, requereix una moralitat
també pública –la privada cabria suposar-la-. Així que la veritat i la honestedat
han de ser referents obligats, pels que se n’ocupen dels assumptes dels ciutadans.
4) Com que ningú no és perfecte, reconèixer els propis
errors i limitacions i demanar disculpes per això, no hauria d’horroritzar a la
classe política.
5) I menys encara fer de l’agressió i la desqualificació
–“tu més”- dels oponents, l’únic “argument”: si es té programa es presenta i es
defensa civilitzadament.
6) Ni anar sistemàticament a la contra –“què dius… que
estic en desacord?”-, símptoma de buidor d’idees i projectes.
7) Mantindre el contacte amb la realitat i els
votants, és una bona mesura per a no caure en la temptació d’inventar-se-la.
8) L’exercici de la política és una de les activitats
humanes que no s’hauria de professionalitzar: temps limitat, servei prestat i
donar pas als altres. Altrament podria semblar que u –o una-, si deixa el càrrec,
ja no té on “deixar-se caure”.
9) I saber renunciar a temps pot resultar honorable,
si les pressions apunten a comprar voluntats, a tergiversar situacions i a
servir interessos impresentables o, senzillament, poc –o gens- ètics.
10) Ah! i si alguns han errat la “carrera”, encara
estan a temps de rectificar: que es dediquen al circ o a fer malabarismes. A la
política no.
Clar que hi ha qui pot pensar que aquells plantejaments
són irrealitzables en el món –competitiu i sense entranyes- d’avui en dia. Doncs
canviem el món entre tots –els polítics al capdavant-, per a que la política no
el faça encara més competitiu i més sense entranyes: els ciutadans i les
ciutadanes ens mereixem un millor tracte i tota la consideració i respecte, en
un món més humà i habitable.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada