Els psicòlegs defensem que una personalitat
equilibrada és fruit de multitud de
factors i circumstàncies, entre les què de manera vertebral se situen les que
contribueixen a consolidar una vida de qualitat, més enllà de la salut i la
cobertura de les necessitats bàsiques. Òbviament la referència explícita és a
la component afectiva del gaudi estètic
i intel·lectual de la pràctica lectora.
Una pràctica a la que cal iniciar ja de bon començament
als estudiants més menuts, fins i tot abans d’haver adquirit les tècniques de
saber llegir, amb propostes i experiències lúdiques, gràfiques i estètiques,
que el professorat d’educació infantil coneix bé. Lògicament aquella iniciació
té la continuïtat indispensable –i l’increment de les intervencions compartides
de tot el professorat i no només del de llengua- en el decurs dels estudis
d’educació primària, secundària...i superior, clar.
Perquè llegir –i fer-ho bé, amb sentit, profit i gaudi-
no és una qüestió menor ni accidental en la formació integral de l’alumnat del
nostre sistema educatiu, sinó vertebral i del tot indispensable: els textos
–encara en paper i cada vegada més digitalitzats[1]-
són font d’informació valuosa en continguts –i no només en continguts- per als
estudiants que, en cap cas, pretenen substituir l’acció professoral directa,
però que hi afegeixen reforç i obertura d’horitzons, a més de fomentar la
iniciativa personal de cadascú.
Així l’enriquiment derivat de la lectura de textos
abasta la documentació i la instrucció, sense descurar el gaudi del
descobriment, el neguit de seguir recercant i la satisfacció afectiva del plaer
d’allò “trobat”, moltes vegades homologable a autèntics “tresors”, no només del
coneixement, sinó del plaer estètic. Perquè, sense deixar de reconèixer la
condició de “feixucs” de molts textos científics i escolars estrictes, fins i
tot en ells es pot trobar el gaudi intel·lectual –i afectiu- del descobriment i
la bellesa. A l’inrevés, en els textos “literaris” pròpiament, concebuts –i
llegits- per al gaudi estètic, no pot deixar de trobar-se alguna mena
d’enriquiment intel·lectual.
Això demana, lògicament, que, en considerar la lectura
com a font de coneixement i oportunitat de gaudi intel·lectual i estètic, no es
puga deixar a la improvisació o inèrcia del decurs escolar, sinó que caldrà incorporar-ho com a projecte
vertebrador del curriculum, als respectius plans educatius i curriculars de
centre i programar les estratègies més adients, les intervencions professorals
i tècniques més col·laboratives i entusiastes, així com garantir la dotació de
recursos materials, bibliogràfics i internautes, suficients.
En aquell context, els programes de foment lector, ocupen un lloc d’excepció, motivant
l’alumnat mitjançant activitats suggeridores, del tenor de les dramatitzacions,
els debats amb autors, les lectures compartides, els intercanvis epistolars,
els concursos literaris, les visites, les iniciatives musicals i estètiques
variades...i un llarg etcètera. Però no només, perquè la metodologia activa i
suggerent de totes i cadascuna de les matèries curriculars -o no-, envers la
pràctica lectora i recercadora no és patrimoni del professorat de llengua,
literatura o activitats plàstiques i culturals i extraescolars, sinó de la
totalitat de l’equip docent de cada centre i, fins i tot, de la resta de
personal.
Només així es podrà aspirar, amb alguna perspectiva
d’èxit, a aconseguir “inocular” em l’alumnat un hàbit lector consolidat i
assumit, com a instrument i tècnica d’accés a la riquesa incalculable –en
ciència, narrativa, poesia, percepció del món i de la vida...- que contenen els
textos escrits. I això bidireccionalment o, si més no, creativament. Perquè
accedir a un text és iniciar una relació comunicativa amb algú –absent
físicament, però present anímicament- que abans ha hagut d’escriure allò i, de
vegades, molt abans en el temps. I, amb
tot, la relació és possible –i desitjable- establir-la. Aleshores el lector, la
lectora, no només “entén” –o s’esforça per intentar-ho- allò que llegeix, sinó
que comparteix –o no- aquella informació, es fa preguntes al respecte, recerca
respostes en la resta de l’escrit i fins i tot es posa en el lloc de l’autor, de
l’autora, mirant d’entendre el seu punt de vista o posicionament front al tema
abordat. Finalment, la lectora, el lector, resulta enriquit pel contingut
assimilat, sense renunciar a seguir recercant...altres continguts o altres
perspectives de la mateixa temàtica.
Lògicament, a mesura que la pràctica lectora es va consolidant,
la creació d’una biblioteca personal
–primer modesta i, a poc a poc, generosa i no només en paper- s’anirà fent
realitat. Això sense renunciar a l’habitualitat de la visita a les biblioteques
institucionals –la del centre educatiu, com a primer referent i per proximitat
i les de barri tot seguit o alhora-. Finalment seria desitjable sovintejar la
consulta en biblioteques especialitzades, en funció de l’activitat professional
o dedicació de cadascú. Perquè l’hàbit lector, adquirit i practicat en el
decurs dels estudis de cada persona cal esperar que continue i augmente, en
egressar del sistema educatiu i exercir l’autonomia pròpia de ciutadà, doncs si
la formació rebuda –en coneixements científics, actituds, capacitats,
predisposicions i sentiments...- ha estat l’esperable, la pràctica lectora
consolidada ha de seguir el seu decurs, ara des de paràmetres vinculats a les
ocupacions i dedicacions de cadascú –com hem dit-, però amb igual -o més
encara- il·lusió i profit.
Llegir...i gaudir i enriquir-se en la lectura. Però,
per què no, també, escriure...? De
bon començament, acompanyant la lectura detinguda i còmplice –amb l’autor-,
prenent notes i fent “apuntacions” –ni que siga al marge del text en paper-.
Més tard, afegint valoracions i (contra)propostes a les que es van llegint.
Finalment, per pròpia iniciativa a l’entorn de reflexions esdevingudes o
personals. Perquè l’expressió escrita de
les pròpies experiències i sentiments –que ja ha hagut d’iniciar-se en la vida
escolar- es converteix en la conseqüència natural d’aquell hàbit de recerca
lectora i amb resultats polivalents, doncs no només pot significar l’assumpció
de la condició d’ “escriptor” -professionalitzat o amateur-, sinó que, en qualsevol cas, aporta valors psicològics i
afectius afegits, com a alliberament de les pròpies fixacions i exteriorització
de les pròpies vivències i experiències –professionals, emotives,
estètiques...-
I encara, si hem de fer cas de les recomanacions dels
psicòlegs de la tercera edat,
restaria considerar la pràctica lectora, com a teràpia i entrenament per tal de
conservar actives les capacitats mentals associades a la lectura -comprensió, criteri envers i assimilació
d’allò llegit, qüestionament de les afirmacions de l’autor, proposta
d’alternatives, memorització, esquematització...- Totes associades al gaudi
estètic i intel·lectual. Així com la vessant transmissora de les vivències de
cadascú, en forma de “memòries”, que afegeixen a la virtualitat de la lectura
les de l’expressió escrita que incorpora el record, l’ordenació de situacions,
la interpretació d’episodis, la perspectiva personal de les vivències
relatades, fins i tot la pràctica muscular i de coordinació oculomotriu de l’escriptura.
En resumen una raonable qualitat de vida –ja des de la
infantesa- no es comprèn sense una pràctica lectora consolidada, és a dir sense
els llibres –en paper o digitalitzats- i el complement molt desitjable –també
des de la infantesa- d’atrevir-se a escriure...
A què esperem doncs?
[1] Per cert les últimes dades, al respecte, denoten haver-se estabilitzat
la davallada de lectors de llibres en paper a favor de la tablet, fins i tot un lleuger increment dels primers. I és que el
plaer psicosomàtic afegit, en palpar i olorar el paper, la sensació de
“propietat” en mantenir el llibre en les mans, anar passant les pàgines o
recular, a la recerca de paràgrafs ja llegits i recordats en el decurs de la
lectura, constitueixen tot un seguit d’incentius que fan de la lectura en paper
“tota una altra cosa”. Si més no, una experiència vital que no es gaudeix igual
amb la pantalla oberta, només per la
pàgina llegida. (Vid. L’edició d’El País
del 09.10.16, al suplement Ideas)
Crec que eé molt oportú aquest text, el compatire al meu face. T'has plantejat fer una página o perfil de facebook, potser seria molt escaient . Salutacions . Miquel d'Elx
ResponEliminaPlenament d'acord, Marc. Cal fer tots els esforços possibles perquè les persones gaudeixen de la lectura i de la pràctica de l'escriptura quan més aviat millor.
ResponEliminabon hàbit, el de la lectura!! que si es consolida a la infantesa i joventut, ben segur que durarà per tota la vida, cosa una mica més difícil avui en dia amb tants de estímuls visuals i electrònics per als més menuts...
ResponElimina