La
lectura sempre ha estat una de les
meues aficions -no sempre reeixida, pels horaris ajustats- i ara semblaria que
la cosa pren una altra dimensió, per la condició de jubilat, encara que amb la
vista més disminuïda. El cas és que he començat a rellegir materials de la
carrera i un dels primers exemplars ha estat el llibre de Díez Blanco, La
Filosofía y sus
problemas. Ja al seu temps m’havia semblat un tractat interessant, perquè
no era un llibre de text a l’ús, més bé i sense ser-ne de divulgació, donava
una panoràmica de la filosofia actual i alhora implicada en la resta de sabers,
ciència inclosa, a més d’incorporar gràfics i esquemes originals i didàctics.
I, tot i ser una edició de l’any 60, conserva tota la seua actualitat. Així que
he rellegit amb gust el seu contingut: el concepte de la Filosofia, la Lògica, la teoria del Coneixement, la teoria de la Ciència, l’Ontologia,
l’Antropologia, la Teodicea,
l’Axiologia i els valors...I m’ha agradat trobar la “tècnica” empleada
–aleshores i ara- de subratllar frases, ombrejar paraules, seleccionar marges
sencers amb claus...I curós com sembla que era jo d’estudiant i jove mestre,
els subratllats estan fets amb regla (!), costum que ha he oblidat ara, clar,
per les presses, per no trobar-ne una –de regla- o per estar llegint en un lloc
sense taula, per a tal menester. No cal dir que en fer la relectura, tot i
respectar els subratllats antics, n’he afegit alguns de nous, ara encerclant
els noms propis: Gorgias, William James, Descartes, Kant. Locke, Hume, Stuart
Mill etc.
Un
altre llibre “repassat” ha estat el Dante Morando, amb el títol estricte de Pedagogia, tot i tractar-se d’una
història del pensament pedagògic des de l’educació preclàssica a la pedagogia
contemporània. I resulta curiós que parle de “la crisi actual” un llibre editat
en 1953 –el meu exemplar és de 1961-...És que sempre n’hi ha hagut de crisi? De
pensament i d’ideologia al menys, pel que sembla. Hi tornaré, però, perquè no
es tracta d’un llibre convencional d’història, sinó de reflexió i crítica de
sistemes i teories i la seua contribució al progrés de la ciència pedagògica.
Fora
dels manuals que vaig recuperant, hi ha també la lectura d’alguna monografia,
com ara una de Claperède –La Escuela y la Psicologia Experimental- que, curiosament, no és meua ni de Tere, sinó de propietat de Dn.
Tomás i Dª Conxita, els seus oncles. Sembla que, pot ser encara de nuvis, li
vaig deixar a Dn. Tomás un llibre –no recorde ara quin- i en reclamar-li’l
algun temps desprès i no trobar-lo, em tragué el Claparède que aleshores em
vaig limitar a fullejar i ara he llegit amb cura. Per començar, l’edició és de
1930, com una monografia de la
Revista de Pedagogía Contemporánea, prologat pel
seu director, Lorenzo Luzuriaga. De segur que es tracta d’un dels nombrosos
llibres de la biblioteca d’aquell mestre de la República que fou Dn.
Tomás Gozalvo i que, per intel·lectual i esquerrà –de bona persona no en cabia
més- fou depurat i s’hagué de dedicar a fer d’oficinista d’una empresa, a
Benicarló. mentre a Dª Conxita –una santa-, l’esposa d’un represaliat, se la
foragità a Sueras, un poble perdut a l’alt Millars, on els anys quaranta
s’accedia amb molta dificultat. Així el matrimoni –els del règim tan catòlics-
visqué separat una colla d’anys...Bé la cosa seria llarga i ja l’abordaré en un
altre moment.
Ara
m’interessa ressaltar algunes “sorpreses” de la monografia de referència o,
millor, del seu context. Per començar en la contraportada es publicita la Revista i s’informa dels components
del consell de redacció i dels col·laboradors, dels objectius de la publicació,
de les seccions de què consta, de la periodicitat i del preu...Sobta que, tot i
l’obscurantisme de la postguerra i la manipulació afegida de la dictadura,
encara em sona algun dels noms més il·lustres: a més de Luzuriaga, hi ha
Américo Castro, Martí Alpera, Emilio Mira, Zulueta i alguna dona, com Margarita
Comas. Però és que entre els col·laboradors hi ha noms emblemàtics, com ara
Adams, de Londres, Adler de Viena, Claparède de Ginebra, Cousinet de Sedán,
Decroly de Brusseles, Dewey de Nova York, Kerschensteiner de Munic, Kilpatrick,
també de Nova York, Lombardo-Radice i Montessori de Roma, Parkhurst també de
Nova York, Piaget de Nuechâtel, Simó de París, Spranger de Berlín, Stern
d’Hamburg, Washburne de Winetka, Watson de Gales, Vasconcelos de Mèxic, etc.
Increïble. Hi ha hagut alguna època, en la història de l’educació, amb figures
tan eminents? L’actual no, per més que hi ha tant d’expert pel món –o que es
creu ser-ho- i el més important: als anys trenta –en la República clar- el
nivell intel·lectual i aplicat de la ciència i la pràctica pedagògica fou
extraordinari, de tal manera que crec que a hores d’ara, no l’hem arribat a
aconseguir. Quin no seria, doncs, si no s’haguera interromput per l’assalt al
poder democràtic, dels militars al 36?
La
monografia de Claparède es troba prologada –com he dit- per Luzuriaga, que
glossa la figura d’aquell eminent teòric i pràctic de l’educació, amb estudis
de medicina i de família protestant francesa que hagué d’exiliar-se a Suïssa,
per les guerres de religió –Senyor!- del seu país. Fa, a més, un resum del
pensament –psicologista- del director de l’institut J.J. Rousseau de Ginebra i
descriu el seu pragmatisme, en tres grans capítols: la concepció de l’escola
activa –centrada en l’alumne i els seus interessos-, l’escola a la medida
–individualment i social- i el paper del mestre. No cal dir que la seua lectura
m’ha complagut i ensenyat, tot i no compartir algunes de les afirmacions del
mestre, especialment en relació a una certa prevenció envers la igualtat de
gènere, quan diu que “los niños y las
niñas no tienen idèntico espíritu” (pàg. 83), encara que reconeix tot
seguit que “...Ciertos processos
psíquicos evolucionan... en el mismo sentido en los niños que en las niñas...”
(Ib.) i palesa que resta molt a investigar i denota les aparents
“contradiccions”, com quan es troba que els nens són més aficionats a la poesia
que no les nenes...Segurament caldria esbrinar millor el seu pensament al
respecte i, en tot cas, jo també soc de l’opinió –contrastada amb les dades
d’investigacions personals i extretes de la bibliografia a l’ús- que elles –les
estudiants- no és que siguen iguals a ells –els estudiants- és que són més. I
fora d’alguna matisació de singularitats –pensament abstracte, dimensió
lingüística...-, les xicones obtenen millors resultats escolars, més constància
i millor capacitat de feeling comunicatiu i social.
Fora
d’això Claparède en diu de l’alçada d’un campanar, quan denuncia que la
pedagogia encara ha de fer –als anys vint!- la seua revolució, com l’han anada
fent la medicina, la biologia, la filosofia, la física...I encara estem igual
–o pitjor!- al cap de quasi cent anys, perquè els intents iconoclastes dels
Reimer i els Illich han quedat en no res i els sistemes educatius es tornen,
cada vegada, més convencionals, ni que s’apunten a les tecnologies punta i la
clau –segons jo ho veig- està en el conservadorisme –majoritari, que no
exclusiu, clar- del professorat, a la manca de líders o profetes que qüestionen
el sistema i a la teorització excessiva o fugida d’estudi de les investigacions
en educació. Tot això acompanyat d’un autèntic terror de les autoritats
polítiques a atorgar la necessària –i constitucional, per a més inri- autonomia als centres, perquè els
comunitats educatives funcionen amb projectes propis i implicació de tots els
seus components. Sense menyscapte, clar, d’avaluar-ho amb perspectiva i
responsabilitat compartides, no només amb proves estàndard, quasi exclusivament
instruccionals...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada