El
tema de la reubicació de la religió en els curricula,
ha esdevingut un dels greuges que la
CEE –Conferència Episcopal Espanyola-, torna a esgrimit
contra el govern lleugerament d’esquerres i tímidament aconfessional de Pedro
Sánchez i els seus “aliats”.
Con
s’ha arribat, però, a la situació actual? Una simple mirada retrospectiva ens
porta al temps de la dictadura franquista, quan la religió catòlica era
obligatòria per a tot l’alumnat, sense distinció i tant en l’escola pública com
en la privada, des del parvulari a la universitat. Especialment sagnant i
inquisitorial fou la presència de la religió al pla d’estudis dels mestres, que
no només havíem de cursar-la i aprovar-la durant els anys de carrera, sinó que
ens havíem d’examinar novament en una prova eliminatòria prèvia –juntament amb
la de “política”-, abans de poder passar als exercicis de les oposicions de
funcionaris docents.
Aquella imposició
sectària –que no afavorí gens el bon nom del catolicisme, per cert-, acabà amb
l’adveniment de la democràcia i l’aprovació del text constitucional del 78, bé
que els acords amb la santa Seu d’unes setmanes desprès –inicis del 79-,
deixaren la porta oberta a la presència de la religió catòlica, al sistema educatiu
espanyol. I heus ací que, des d’aleshores, les “espases” es mantenen alçades. La UCD prengué alguna tímida
iniciativa, per desconfessionalitzar
l’ensenyament i el PSOE plantejà l’alternativa a la religió –catòlica i
altres-, en forma d’una assignatura –l’ètica- que, inexplicablement, no
cursaven els que escollien religió. És que, pot ser, l’aprenentatge d’una moral
universal, era cosa només dels “altres”? Aquesta situació s’esmenà, tot seguit,
generalitzant l’ensenyament de l’ètica a tot l’alumnat, però portà a un nou
atzucac, en la recerca de l’alternativa a la religió: si era consistent
i seriosa –estudi vigilat, repassos i reforços...- es privava, els que cursaven
religió, d’una activitat a la que tenien tot el dret i si no –jocs, esbarjo...-
, esdevenia una proposta buida de
contingut i, per tant, desprestigiada i inoperant.
Amb el PP
-d’enyorances tardofranquistes-, cedint a les pressions de la CEE , s’enfortí la religió
–catòlica sobre tot- com a matèria avaluable i s’obligava als “altres” a cursar
una assignatura –avaluable també-, amb el nom de Societat, cultura i religió-, tal com la presentava la mal
anomenada Ley de Calidad de la
Educación –LOCE-. Val a dir que aquella alternativa -Societat, cultura i religió- ja l’havia considerada el ministre
socialista Pertierra, encara que no es portà a efecte per la mateixa raó abans
esgrimida: és que el coneixement de la(es) religió(ns), com a fet històric i
actual –increença inclosa-, no interessa a tot l’alumnat i no només als
“altres”?
Tot seguit, amb el govern lleugerament d’esquerres i tímidament
aconfessional de Rodríguez Zapatero, es
tornà a reubicar la religió –les religions-, sense discriminar ningú, amb grans
escarafalls per part dels sectors més conservadors de la societat espanyola.
Intent que, val a dir, no satisfà tampoc a totes les parts, mentre es mantinga
l’opció de l’alternativa, siga quina siga: si és consistent -l’alternativa-,
protestaran els qui cursen religió(ns) en veure’s privats d’aquella. I si no ho
és, es queixaran els “altres” per fer-los cursar una matèria sense cap trellat
i només per justificar la presència de la(es) religió(ns) als curricula.
Amb el nou pas del PP pel govern –però la dreta a deixat de manar mai, en quest
país, estiga al govern o no? Rajoy ha tornat a fer de la religió –la catòlica of course!- assignatura avaluable i
puntuable, per a tota classe de situacions acadèmiques, fins que –novament-
unes esquerres –ara escassament “aliades”- amenacen de tornar les coses al seu
lloc: és a dir a suprimir la condició d’assignatura avaluable i puntuable, a la
religió catòlica. Cosa del tot raonable –i constitucional!- en un estat no
confessional, amb gran escàndol, no cal dir-ho de la Conferència Episcopal.
Cal,
doncs, recercar una via des de paràmetres estrictament curriculars –escoltant
els experts en sistemes educatius- i en un context de laïcitat –que, encara que
a algú no agrade, és el nostre ordenament jurídic actual-. I només des de la
consideració d’un sistema escolar universal i divers i des del respecte a una
societat civil plural, es pot bastir una proposta seriosa i respectuosa amb
totes les creences –increença inclosa-.
El cas és que, des
de fa temps, moltísims ciutadans i una bona part dels cristians –i d’altres
religions- defensem una presència de la religió a l’escola, “diferent”. Perquè,
d’una banda, esdevé imprescindible -com a component indispensable d’una
formació integral-, un coneixement del fet religiós exigible a tot l’alumnat,
i, per tant, incorporat als curricula ordinaris i, de l’altra, sembla
indefugible l’absoluta necessitat de respectar la llibertat en les iniciatives
confessionals, a l’hora d’organitzar l’ensenyament de les creences de cada
religió, bé que fora dels curricula, encara que no necessàriament fora
dels centres escolars. I és què, a hores d’ara, ningú no posa en dubte la
necessitat del coneixement d’un fet cultural, com és el religiós, i el seu
irrenunciable valor formatiu, envers una educació per a la democràcia i la
civilitat. O és que algú pot defensar la ignorància d’un tal fet universal i
històric –les religions- i el seu correlat –també universal i històric- de la
increença –en les seues diverses formes d’ateisme, agnosticisme o
indiferència-? I qui, a més de defensar tal despropòsit, afegiria el
d’oposar-se a formar les consciències dels nostres alumnes a favor de la
tolerància, el respecte als altres i el foment de la convivència en la
diversitat?
Saber cultural,
doncs i saber ètico-cívic –i les conductes corresponents a aquells sabers-, que ningú no qüestiona com a
part integral dels curricula. La
formulació d’aquells sabers i aquells comportaments, podria presentar-se com
assignatura específica –Societat, cultura i religió, per exemple o Educació per a la Ciutadania o Formació constitucional...- També, però,
com a component de les matèries convencionals: els pedagogs trobarien la millor
manera d’estructurar-ho. Altrament la dimensió confessional s’ubicaria en els
àmbits corresponents, que no vol dir privats: la família, però també els grups
de formació, les parròquies –i les entitats religioses d’altres creences- i els
media –premsa, ràdio, TV,
publicacions…- propis –i públics-, com els àmbits adients, per a aquell legítim
dret: l’exercici de la llibertat religiosa.
Més
encara: podria semblar que el que venim defensant –incorporació als curricula
del fet religiós i plantejament diferenciat de les diverses creences- siga
d’exclusiva aplicació a l’escola pública, però no. També afectaria a
l’ensenyament privat –confessional o no- sostingut amb fons públics i pel que
fa als nivells obligatoris. Efectivament, l’administració subvenciona en
aquells centres “concertats”, la impartició dels curricula bàsics,
justament perquè presten un servei públic. I la prestació d’un servei públic no
pot discriminar ningú. Per això defensem, per a tot el sistema educatiu, la
inclusió del fet religiós, com a component i valor cultural i cívic. I no
defugim que, també en qualsevol centre públic o privat i fora dels curricula,
es puga impartir ensenyament confessional de la religió respectiva, als que ho
demanen.
Clar que això
suposa un considerable esforç de mentalització, en amplis sectors
–confessionals i agnòstics ep!-, una revisió en profunditat de la normativa
d’escolarització de l’alumnat i un canvi de mentalitat en els components de la Conferencia Episcopal
i del mateix Vaticà, revisant certes estratègies de recristianització de tota
la societat, des de ressorts de poder i influència social i econòmica,
substituint-les per actituds i pràctiques de testimoni evangèlic i de servei
generós, especialment adreçades a les classes i col·lectius més desafavorits de
la nostra societat. És a dir, convertir-se al missatge de Jesús, suggerent
alhora que respectuós per a tothom. Difícil, però no impossible. Per a què, si
no, hi ha els miracles?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada