Als media no se’n parla d'altra cosa, d'ençà que el Parlament de
Catalunya ha aprovat, amb una majoria folgada, el dret de la ciutadania a ser
consultada. Hi ha res més democràtic? Doncs sembla que no, perquè els polítics –de
la dreta més reaccionària, però també de l’esquerra suposadament oberta i
tolerant- no paren de ficar cullerada. No importa que la Constitució reconega
l'existència d’un Estat plural, amb respecte a les identitats històriques dels
territoris que l’integren. Això no sembla interessar als constitucionalistes, que veuen el trencament de la sagrada
unitad de la nación española, en qualsevol relectura de la Carta Magna o en
qualsevol intent d’atorgar als votants –ara catalans- el dret de decidir.
I com és que el
nacionalisme fa tanta por a alguns? O millor, com és que certs nacionalismes
fan perdre els papers als que es qualifiquen de no nacionalistes? Anem per
parts.
El nacionalisme és un
sentiment d'identitat i de pertinència a una col·lectivitat i conforma els
costums, la llengua i el sistema de valors, d'un determinat grup humà. És, per
tant, un projecte de vida col·lectiu. Així
autors com Isaiah Berlin, defensen
la necessitat de pertànyer a un grup fàcilment identificable i aquesta
necessitat ha estat considerada, des d'Aristòtil,
com un requeriment natural per als éssers humans. Berlin afegeix que ignorar
l'existència del fet nacional, manifesta una profunda incomprensió de la
realitat social i constitueix un signe de sectarisme ideològic.
Dit això cal reconèixer
que no es poden posar tots els nacionalismes al mateix sac i d'exemples en
tenim a abastament. Lamentablement la nostra benvolguda i “civilitzada” Europa
–i més enllà- ha viscut i viu, situacions molt preocupants, generades pels
nacionalismes expansius, colonitzadors i excloents i les subsegüents reaccions
dels pobles agredits. Com ara el nacionalisme serbi o el croat envers el poble bosnià
i el serbi, novament, contra el poble kosovar. O el nacionalisme rus contra el
poble txetxè. O la pressió del nacionalisme francès envers Còrsega. O del
nacionalisme anglès contra Irlanda del nord, ara en vies de solució. I al
pròxim orient el genocidi del poble kurd, massacrat pels nacionalismes iranià i
turc. O el calvari del poble palestí ocupat i sotmès al nacionalisme israelià.
I més enllà, les amenaces del gegant continental xinès contra Taiwan, alhora
que redueix al no res al poble tibetà. O –més enllà de l’oceà- l'anihilament
dels misquitos, la desfeta del poble de Chiapas, la reducció a reserves del
indis i les expropiacions contra els aborígens, al continent americà... Existeixen, doncs, nacionalismes expansius,
colonitzadors i excloents per tot arreu, que busquen anihilar els altres pobles
i les altres cultures, perquè no suporten el pluralisme i la diferència.
Fins i tot a casa nostra no estem a cobert
d’un tal nacionalisme perquè, com apunta Fernández
Sebastián, la hipertròfia del centralisme nacionalista espanyol durant la
dictadura —al que qualifica d'asfixiant, obsessiu, casticista i excloent— ha
contribuït a revifar les rèpliques nacionalistes perifèriques. I,
lamentablement, amb l’arribada de la democràcia no s’ha sabut –o no s’ha volgut
o no s’ha pogut- encarrilar el conflicte, que apareix com una assignatura
pendent, per garantir una convivència estable, entre les diferents realitats
nacionals de la Península. És el que torna a passar ara mateix, quan el PP
–secundat per bona part del PSOE- adopta aquella mateixa actitud i aquelles
mateixes pràctiques, deslegitimitzant tots els plantejaments nacionalistes
diferents de l’espanyol. I així manipulant, sense vergonya ni rubor, els
intents legítims dels territoris perifèrics, inicien una croada “nacional”,
cridant al rearmament ideològic i al combat més ferotge contra els
“separatistes”.
Per
quin delicte, però? Per demanar viure segons els paràmetres de la seua identitat,
en el seu propi territori –llengua inclosa- i per plantejar la solidaritat
interterritorial, com alguna cosa més seriosa que la transferència permanent de
recursos, sense rebre ni tan sols el més mínim reconeixement. I qüestionant
que, en un context democràtic consolidat, s’ha de poder decidir la forma de
governar-se, legitimant l'expressió de
la sobirana voluntat del poble. És a dir l’exercici del dret a
l'autodeterminació, reconegut per les més altes instàncies polítiques —l'ONU— i pel propi Joan Pau II i del que alguns “demòcrates” no en volen sentir a
parlar i imposen el seu nacionalisme excloent, emparats en una Constitució, de
la que fan la lectura que els convé.
Déu faça! Perquè massa demòcrates “de tota la vida”
no estan per la feina.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada