El tema suscita interès des
de diverses perspectives de la vida
escolar —valoració dels rendiments, cohesió en la integració, bona imatge, bon
ambient...— i des dels diversos col·lectius
que conformen la comunitat educativa —alumnat, professorat, famílies, context
social, autoritats acadèmiques...—. Alguns pensem que, certament, esdevé una
variable valuosa en el bon funcionament dels centres educatius. A més, és un
itinerari bidireccional: des del bon clima
s’afavoreix el rendiment, la bona harmonia, el benestar acadèmic etc. I des d’aquestes
situacions es retroalimenta un millor clima
de centre.
Passa que, habitualment,
dediquem més esforços a altres components de la vida escolar, les que podríem
anomenar administratives, de gestió i tècniques, que no a les de conformació d’ambients
afavoridors de la convivència i del benestar, encara que una bona actuació en
aquells àmbits —administratiu, de gestió i tècnics— esdevé valuosa, també,
envers la consecució d’ambients positius. Cal, però, plantejar-se què és el que volem aconseguir
—suposadament un clima de relacions i de vivències estable i fins i tot
atractiu— i com aconseguir-ho. I
això des de la participació de tota la comunitat escolar, començant pels xicons
i xicones i implicant la resta d’elements: professorat, famílies, personal de
suport, autoritats locals, context sociocultural, administració...I, una vegada
arribats a acords bàsics, atorgar-li carta de naturalesa en el PEC —Projecte
Educatiu de Centre—, fixar-lo en el RRI —Reglament de Règim Interior—,
practicar-lo en la quotidianitat de la vida acadèmica —PGA: Programació General
Anual— i revisar-lo periòdicament per avaluar si la "cosa" del clima
p.a. —progressa adequadament— o n.m. —necessita millorar, quant i com—.
Així arribarem a definir què
és i quin és el millor clima, quines
condicions —materials, humanes, de recursos, relacionals, metodològiques...—
cal anar creant, com implicar-se en aconseguir aquelles condicions...Clar que
tot depèn de a quin model de persona
i de societat aspirem i si no busquem més que rendiments acadèmics sensu estrictu. Perquè no és igual
creure en la persona i apostar pels valors, que buscar “disciplinar” el col·lectiu
de joves i tenir-los “ocupats”. En el primer cas treballarem a favor d’espais
de llibertat, de responsabilitat compartida, d’implicació i de satisfacció dels
protagonistes i en el segon en tindrem prou en reforçar el control extern,
presentant un model d’ “ordre” convencional.
El clima que es derive de la primera
proposta pot arribar a ser atractiu i estable i el segon, com a molt, suportat i inestable.
Molt probablement, a l’hora
de repertoritzar les condicions per
a la consecució d’un bon clima de
classe i de centre, tots estaríem d’acord en demanar instal·lacions i mitjans
suficients i còmodes on poder desenvoldre's —en l’estudi i en l’oci—. La qüestió,
però, rau sobretot en les actituds que ens empenyen a actuar a adults i joves i
això des del moment de “pactar” uns mínims —horaris, assistència, avaluacions,
comportaments...— fins a la forma d’actuar en cada moment i front a cada
situació. Des d’aquest component cal demanar honestedat, esforç i una dosi
mínima d’il·lusió, començant pels adults, doncs no és cap secret que, amb massa
freqüència, demanem als joves el que nosaltres no fem. I un gest amable al
rostre que obri portes a la comunicació. I competència en allò que fem.
I coordinació d’esforços,
primer entre iguals i desprès amb els altres estaments. I constància, per no
dir paciència. I una certa tècnica per programar objectius —primer senzills,
desprès més complexos—, desenvolupar propostes per assolir-los i valorar en
quin grau es van superant... Perquè cada col·lectiu —òbviament— fa la seua
valoració: l’alumnat podria trobar-se no del tot a gust en un context que li ve
imposat i una escapatòria possible és l’absentisme o el passotisme. El
professorat pot estar enyorant altres temps més “ordenats”, on la disciplina es
mantenia ferma. Els equips directius podrien estar reivindicant mesures més
contundents de l’administració educativa o més autonomia per exercir-les. Les
famílies podrien estar demanant més participació i més coordinació amb el
professorat. Les autoritats podrien estar més preocupades per la imatge pública
—que sovint salta als media— dels
centres educatius, que per altres temes de més entitat...
Evidentment, a poc que s’analitza
la situació, trobarem algunes variables.
Així els nivells o cicles “creen” o propicien un clima o un altre: una escola infantil presenta diferències envers
una escola primària i aquesta en relació a un IES. La dimensió és una altra
variable: centres més grans solen ser més conflictius. I la condició de rural o
urbana també influeix: centres de ciutat o suburbials apareixen com a més
despersonalitzats i anònims, mentre que els de comarques tenen una altre aire. No es pot oblidar, tampoc, la
titularitat: els centres públics no tenen el mateix ambient que els privats i
professorat i alumnat —i famílies— es troben implicats de diferent manera, en
uns i en altres. I val a dir que el tema sol simplificar-se i reduir-se als
efectes, aixó és la disciplina la preocupació més present: en els xicons per
fer-la suportable o per eludir-la i, en els adults, per mantenir-la i de
vegades a qualsevol preu. Més que no la creació de climes agradables, afavoridors de la bona convivència i incitadors
de l’esforç compartit, la implicació i el compromís.
En qualsevol cas, quan
apareix la queixa generalitzada que el sistema
educatiu “no va bé” —arran de la publicació periòdica del informes PISA,
per exemple—, no s’analitzen les causes en profunditat —dels rendiments no
satisfactoris o dels climes escolars
poc atractius— i no s’assoleix, per cada estament, la part proporcional de
responsabilitat que ens pertoca. Com tampoc es contextualitza el fenomen: cada
societat té l’escola que es mereix o la que fa possible o la que tolera. I no fora
just demanar una escola ordenada, agradable, solidària, participativa,
honesta...quan la societat no fa gala, precisament, d’aquelles virtuts. Encara
què —paradoxalment— és des de l’escola —no només des de l’escola, però— que es
pot millorar la societat. Per això caldrà posar-se a dissenyar les intervencions
que calguen per consolidar uns models —els que apareguen com a positius,
participats i agradables— de curricula
—en continguts i en conductes—- i per modificar-ne d’altres —els poc
integradors, poc agradables o simplement conflictius—. Intervencions diverses i
des de diverses òptiques per fer-les convergents: afavoriment de l’associacionisme
i representació estudiantil, compromís del professorat en millorar les
tècniques i metodologies, organització al centre —o des del centre o amb
participació del centre— d’activitats lúdiques i culturals, obertura a l’entorn
amb intercanvis amb altres centres pròxims o llunyans, jornades de portes
obertes, atenció a la tutoria d’alumnes i pares, connexió amb els nivells
educatius immediats i el món productiu etc.
Al respecte, una eina que pot esdevenir altament
operativa i eficient és l'Educació en Valors
que, lamentablement, des dels sectors més involucionistes —-confessionals: la Conferència Episcopal,
però també polítics: el PP— s’han entestat en manipular, a favor d’una
ideologia tancada i excloent, donant del sistema educatiu del nostre País una
imatge tercermundista, lluny de l’europeisme a l’ús. Els centres educatius
faran bé —en ús de l’autonomia que les lleis orgàniques els reconeixen— en
treballar, en profunditat, els continguts i les pràctiques recomanades per aquella
Educació en Valors —que inclou els Drets Humans i l'Educació Ètico-cívica—. Tema
de tanta transcendència —la dimensió
moral de les virtuts cíviques i la defensa dels drets universals— no es poden
escamotejar als nostres alumnes, ni a la societat en general, només pels
interessos polítics impresentables d’alguns. El clima educatiu ha de fer possible la convivència democràtica plural
i civilitzada, ja des de l’escola.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada